سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اسلام ناب

یادکردی از حسین بن علی شهید فخ (3)

7

بـا مـرگ مـهـدى عـبـاسـى ، فرزندش هادى به خلافت رسید. او جوانى مغرور، ناپخته ، عیاش ، سـنـگـدل ، بـدخـوى و سـخـتـگـیـر بـود(265) و در انـجـام اعمال ناشایست و سبک حتى
شؤ ون ظاهرى خلافت را رعایت نمى کرد.
(266)
هـادى پـیـش از رسیدن به خلافت به قدرى در میگسارى و گرد آورى ندیمان و آوازه خوانان به گـرد خـود، افـراط مـى کـرد کـه گـاهـى پـدرش آن را تحمل نکرده ، دستور مى داد ندیمان و خوانندگان بزمهاى او را پس از زدن به زندان افکنند تا دست هادى از آنان کوتاه شود.(267)
او پـس از رسـیـدن بـه قـدرت ، بـا آزادى و امـکـانـات بـیـشـتـر اموال عمومى مسلمانان را صرف عیاشى و بزمهاى آلوده خود مى کرد.
هـادى ، خـوانـنـدگـانـى ، هـمـچـون (ابـراهـیـم مـوصـلى ) را بـه دربـار جـذب کـرد و در قبال آوازخوانى آنان ، بیت المال مسلمانان را به جیب آنها سرازیر نمود.
ابـراهـیـم مـوصـلى مـوفـق شـد در یـک روز 150 هـزار دیـنـار پول آوازخوانى از هادى بگیرد.
(268)
خـلیـفه در قبال یک بیت شعرى که (عمربن بزیع ) در مدح او گفته بود، سیصد هزار درهم صله بـه وى دا+++د.(269)و حـتـّى یـک روز در قبال چند شعر طرب انگیز، کلید خزانه بیت المال را به ابراهیم موصلى داد و گفت : هر قدر مى خواهى بردار. او وارد خزانه شد و پنجاه هزار دینار برداشت .(270)
در نـتـیجه این بذل و بخششهاى بى حساب ، اموال عمومى مسلمانان که مى بایست صرف مصالح امـت اسـلامـى و عـمـران و آبادى کشور شود، در اختیار عدّه اى خواننده و رقّاصه و بى بند و بار قرار گرفت و آنان توانستند از این طریق ، ثروت انبوهى گرد آورند.
اموال و مستغلات ابراهیم موصلى ، خواننده معروف را 24 میلیون درهم برآورد کردند و این غیر از درآمد ماهیانه اش بود که بالغ بر ده هزار درهم مى شد.
(271)
فرزند ابراهیم مى گفت : اگر هادى بیش از این عمر مى کرد ما حتى دیوارهاى خانه مان را از طلا و نقره مى ساختیم .(272)
خلاصه
با مرگ منصور در سال 158 هجرى ، فرزند او مهدى روى کار آمد. وى همانند نیاکانش سیاستى ضـدّ اسـلامى داشت و بیت المال مسلمانان را در راه عیاشى و خوشگذرانى و ترویج فساد صرف مى کرد.
وى ، پـس از اسـتـقـرار در مـسـنـد خـلافـت در انـدک زمـانـى سـیـاسـت پـدرش را نـسبت به علویان دنبال کرد.
مـهدى عباسى ابتدا سعى مى کرد برخورد تندى با موسى بن جعفر(ع ) نداشته باشد؛ زیرا او مـى خـواسـت از طـریـق تـظـاهر به اسلام و حسن رفتار با فرزند پیامبر(ص ) به عنوان خلیفه اسلامى مطرح شود؛ ولى محبوبیّت و موقعیّت روز افزون امام کاظم (ع ) در میان توده هاى مسلمان ، مهدى عباسى را بر آن داشت تا در برابر آن حضرت موضعگیرى نماید.
خـلیـفـه عـبـاسـى بـراى مـحـدود کـردن فـعـّالیـّتـهـاى امـام (ع ) و تـحـت کـنـترل قرار دادن آن حضرت به والى مدینه دستور داد امام (ع ) را به بغداد اعزام کند و پس از انتقال به بغداد بى درنگ امام (ع ) را روانه زندان کرد.
بـا مـرگ مـهـدى عـبـاسـى ، فرزندش هادى به خلافت رسید. او جوانى مغرور، ناپخته ، عیّاش ، سـنگدل ، بدخوى و سختگیر بود و در انجام اعمال ناشایست وسبک حتّى شؤ ون ظاهرى خلافت را رعایت نمى کرد و اموال
عمومى مسلمانان را صرف عیاشى و بزمهاى آلوده خود مى کرد.
پرسش
1 ـ حکومت مهدى عباسى در چه سالى و چگونه آغاز شد؟
2 ـ سیاست مهدى عباسى نسبت به مخالفان حکومت خود بویژه علویان چگونه بود؟
3 ـ یک نمونه از برخوردهاى مهدى با امام کاظم (ع ) را ذکر کنید.
4 ـ چگونگى حیف و میل بیت المال را توسط هادى عباسى با ذکر دو نمونه توضیح دهید.
8

شهداى فخ (- فَ خَّ) شهرت قبور شهیدان واقعه فخ در مکه در وادى (ک) فخ، که به «الشهداء» و «حى شهدا» (محله شهیدان) و «مسجد شهدا» معروف شده و اخیراً در این جا برج هایى ساخته اند که به «ابراج شهداء» موسوم است.

ـ در هشتم ذى حجه سال 169 هجرى سپاهیان هادى عباسى در این وادى (که مدخل ورودى مکه و نزدیک مسجد تنعیم است) حسین بن على بن مثلث از اعقاب امام مجتبى(علیه السلام) و بسیارى از علویان همراه او را (در حدود سیصدتن) که پس از تصرف مدینه (به علت ستم هاى نایب حاکم مدینه) به سمت مکه مى آمدند قتل عام کردند و سپس سرهاى بیش از یکصدتن از شهدا را همراه اسرا نزد خلیفه سفاک عباسى فرستادند. بدن هاى بى سر شهداى فخ پس از سه روز در همان محل دفن گردید. (و گفته اند پس از فاجعه کربلا هولناک تر از حادثه فخ واقع نگردیده است) امروزه مزار شهداى فخ به علت عقاید نادرست حکام سعودى مورد تعرض و بى حرمتى قرار گرفته و صاف و مسطح شده و قابل تشخیص نیست. (تاریخ و آثار اسلامى، ص 84; دایرة المعارف فارسى، ذیل فخ; سیرى در اماکن سرزمین وحى، ص 129; میقات حج، ش 4، ص 192; ش 6، ص 139; ش 13، ص 158)

9

 حسین که رهبری قیام را عهده‏دار بود به خدمت امام موسی(ع) رسید. حضرت‏توصیه‏هایی به این شرح برایش بیان نمود: انک مقتول فاجد الضراب فان القوم فساق‏یظهرون ایمانا و یضمرون نفاقا و شکا فانالله و انا الیه راجعون: تو شهید خواهی‏شد ضربه‏ها را نیکو بزن و نهایت تلاش خود را بنما، این مردم فاسق هستند به ظاهرایمان دارند و در باطن خود نفاق و شک را پنهان می‏دارند همه ما مملوک خداییم وبه سوی او بازمی‏گردیم. آنچه تایید و حمایت امام را از این نهضت‏بیشتر بیان‏می‏دارد جملاتی است که حضرت بعد از شهادت حسین رهبر قیام فخ بیان داشته است‏فرمود: به خدا قسم که حسین در حالی از دنیا رفت که مسلمان و نیکوکار و روزه‏دارو امرکننده به معروف و ناهی از منکر بود در خاندانش همانند نداشت.

هادی خلیفه عباسی پس از قیام حسین گفت: والله ما خرج حسین الا عن امره و لااتبع الا محبته لانه صاحب الوصیه فی اهل هذا البیت قتلنی الله ان ابقیت علیه:

به خدا سوگند که حسین به دستور موسی بن‏جعفر قیام نمود و دنبال نکرد مگر آنچه‏را که او دوست داشت زیرا او وصی این خاندان است‏خدا مرا بکشد اگر او را زنده‏نگه دارم.